Powered By Blogger

5 Mayıs 2015 Salı

Sembusek; bir Mardin klasiği

Çiğ böreği (çibörek) ailecek çok severiz aslında. Ama yağda kızardığı için çok nadir yapıyorum. İnstagram'da tarif ararken, tariflerini beğendiğim @filizazizoglu hesabında buldum bu enfes tarifi. Meğer Mardin yöresine özel bir lezzetmiş. Denedim ve çok da beğendik ailecek, hem pratik hem de nispeten daha sağlıklı ;) Her şey çiğden ve hamur için de beklemeye gerek yok. Fırında çiğ börek veya kapalı lahmacun gibi düşünebilirsiniz tadını. Artık sıklıkla yapar oldum hafta sonu yemeği olarak, artan da ertesi sabah kahvaltımıza hazır oluyor. Kesinlikle tavsiye ederim.

Bu vesileyle Filiz Hanım'a tekrardan teşekkür ederim.

Orjinal tarife sadık kalarak miktarda biraz azaltma yaptım. (11-12 adet çıkıyor aşağıdaki ölçülerle)

Malzemeler :
Hamuru için;
☆ 1 yumurta
☆ 2 yemek kaşığı yoğurt
☆ 2 yemek kaşığı sıvıyağ
☆ 1 çay kaşığı kabartma tozu
☆ 1 çay kaşığı tuz
☆ Aldığı kadar un (2-2,5 su bardağı yeterli)
İç harcı için;
☆ Yarım kg orta yağlı kıyma
☆ 2 orta boy kuru soğan
☆ 1 yemek kaşığı domates salçası
☆ 1 yemek kaşığı biber salçası
☆ Arzunuza göre yeşil biber, kırmızı kapya biber
☆ tuz, karabiber
☆ ekşi severseniz sumak/sumak ekşisi/nar ekşisi
Üzeri için 1 yumurta sarısı

Yapılışı :
♤ Hamur malzemeleri (un yavaş yavaş eklenerek) yoğurma kabına alınarak, kulak memesi kıvamında yumuşak bir hamur elde edilene kadar yoğurulur.
♤ Hamur dinlenirken iç harcı hazırlanır. Damak tadınıza göre eklemeler çıkarmalar yapabilirsiniz. Ben lahmacun harcı tadında iç harç hazırlıyorum. Biraz sulu hazırlıyorum harcı hem fırında kurumasın diye, hem de hamura kolay yedirebilmek için. Kıymam yağsızsa sıvıyağ ekleyerek, yağlıysa su ekleyerek sulandırıyorum.
♤ Dinlenen hamur ceviz büyüklüğünde parçalara ayrılır. Bu ölçüden 11-12 adet çıkıyor. Daha büyük tercih ederseniz mandalina büyüklüğünde parçalara da ayırabilirsiniz. İkisini de denedim. Ne kadar küçük olursa, elde yemesi de o kadar kolay oluyor.
♤ Hamur unlanarak merdane ile inceltilir,  oval şekilde açılır.
♤ Ovalin bir yarısına bolca iç harç konur ve eşitçe dağıtılır. Sonra boş kalan diğer yarı, harç konmuş yarının üzerine kapatılarak yarım ay şekli verilir, kenarlarına bastırılarak yapıştırılır.
♤ Yağlı kağıt serilmiş fırın tepsisine aralıklı olarak dizilir. 2 tepsiye diziyorum bu ölçüde hazırladığım börekleri.
♤ Üzerine yumurta sarısı sürülür. Hepsine yetmeyecek kadar azsa yumurta sarınız, biraz su ekleyebilirsiniz. Sevmiyorsanız sürmeyebilirsiniz de.
♤ Önceden ısıtılmış fırında 20 dakika 180° + 10-15 dakika kadar da 200° pişirilir. Hem içindeki çiğ kıyma harcının pişmesi, hem de üzerinin kızarması gerekiyor. Fırınınızın durumuna göre dereceyi ve veya süreyi artırabilirsiniz.
♤ Piştikten ve ilk sıcağı geçtikten sonra servis edilir. Yanına çay da, ayran da çok yakışıyor.
♤ Artan pişmiş börekleri buzdolabında saklayıp,  kullanacağım vakit kapaklı yanmaz tavada bir kaç damla su damlatarak 5 dakika kadar ısıtıyorum. Fırından ilk çıktığı andaki tazeliği ve lezzetinde oluyor.

Afiyet olsun


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder