Powered By Blogger

9 Mayıs 2015 Cumartesi

Lahmacun ev usulü

Evde lahmacun yapmaya başlayınca dışardakileri beğenmez olduk artık. Dışarda en son ne zaman lahmacun yediğimi hatırlamıyorum bile.

Bugün sabah kahvaltıdan sonra kızımın arkadaşının doğumgünü için çıkmamız gerekti. Saat 2 gibi döndüm eve öğleden sonra, 4 buçukta da akşamki söz merasimi için çıkacaktık. Arada hızlı ama lezzetli birşeyler çıkarmalıydım mutfaktan. Derken aklıma bir süredir lahmacun yapmadığım geldi ve dünden çıkardığım kıyma da çözülünce hemen işe koyuluverdim. Saat 4'te çileklik çorbası, lahmacun ve ayrandan oluşan erken akşam yemeğimizi yerken oğlum tembihliyordu beni. Bundan sonraki lahmacunlar da böyle olsun lütfen :)

Aşağıda ayrıntılı tariflemeye çalıştım. Biraz karışık ve zahmetli görünebilir. Ama inanın bana,  evde yaptığınızın lezzetini alınca hiç üşenmeyeceksiniz. İlk denemelerinizde bir kaç aksilikle karşılaşabilirsiniz, hamurunuz yırtılabilir, eliniz yanabilir ama sakın denemekten vazgeçmeyin. Lezzeti her şeye değer.

Kolay gelsin :)

Malzemeler :
Hamuru için ;
☆ 1,5 su bardağı ılık su
☆ 1 paket instant maya
☆ 1 yemek kaşığı toz şeker
☆ 3 yemek kaşığı sıvıyağ
☆ 1 tatlı kaşığı tuz
☆ Aldığı kadar un ( 4 su bardağı kullandım )

İç harcı için;
☆ Yarım kg orta yağlı kıyma
☆ 1 kuru soğan
☆ 2-3 diş sarımsak
☆ 1 domates rendesi (4 kaşık konservemden kullandım)
☆ 1 kırmızı kapya biber
☆ 1-2 yeşil çarliston biber
☆ 1 demet maydanoz
☆ 1 yemek kaşığı domates salçası
☆ 1 yemek kaşığı biber salçası
☆ 2 yemek kaşığı nar ekşisi
☆ Tuz, karabiber, kimyon, pul biber, su

Yapılışı :
♤ Ilık suya kuru maya ve şeker eklenir, çırpılarak karıştırılır, mayanın harekete geçmesi için 5-10 dakika dinlenmeye bırakılır.
♤ Sıvıyağ, tuz ve un eklenerek, kulak memesi kıvamında ele yapışmayacak hamur elde edilene kadar yoğurulur.
♤ Normalde bu aşamada üzerini hava almayacak şekilde örterek en az 1-2 saat oda ısısında mayalandırmak gerekir. Benim gibi aceleniz varsa, bugün denediğim pratik çözümü önerebilirim. Hamur kabını örttükten sonra fırına koyun. Altına, içi 1-2 su bardağı kaynar su dolu kap koyup fırın kapağını kapatın. 30-40 dakika içerisinde hamurunuz mayalanacak, en az 2 katına çıkacaktır.
♤ Hamurunuz mayalanırken iç harcınızı hazırlayabilirsiniz. En az hamuru kadar önemlidir harcının lezzeti de. Minicik doğranmış malzemeler kıyma ve baharatlarla karıştırılarak istenen tat elde edilene kadar eklemeler çıkarmalar yapılabilir. Ben harcına Antep'ten getirdiğim nar ekşisinden 2 yemek kaşığı ekledim, müthiş lezzet verdi. Hamura kolay sürülebilmesi için iç harcın kıvamı biraz sulu olmalı.
♤ Mayalanan hamurdan ceviz büyüklüğünde koparılan parçalar, merdaneyle tezgahta un yardımıyla incecik açılır.
♤ Ateşteki yanmaz tavaya konan lahmacun hamurunun üzerine, yeterince iç harç konur ve boşluk kalmayacak şekilde tüm yüzeye eşit dağıtılır. Harcı hamurun üzerine tezgahtayken yaymak da mümkün tabi, ama o zaman harçlı hamuru alıp tavaya yerleştirmek biraz zor oluyor. Bu yöntem çok pratik geliyor bana, sadece elinizi yakmamaya dikkat edin.
♤Tavanın kapağı kapatılıp kısık ateşte 3-4 dakika ön pişirme yapılır. Ben aynı anda 2 tavayla yapıyorum lahmacunu. Tavadakiler pişerken sonraki hamurları açıyorum.
♤ 180° ön ısıtılmış fırının sadece üst ızgarası açıldıktan sonra, tavadaki lahmacunlar fırının ızgara teline konur. 5-10 dakika telde üzeri de pişen lahmacunlar, telin altındaki fırın tepsisine alınarak, lahmacunların tamamı pişirilene kadar sıcak bekletilirler. Siz tercihinize göre sadece tavada veya sadece fırında da pişirebilirsiniz. Önce tava sonra fırın yöntemi, defalarca yaptığım farklı denemelerden sonra en başarılı bulduğum yöntemdir.
♤ Servis kabına alınan lahmacunlar, limon, yeşillik, ayran veya çayla sıcak olarak servis edilir. (İnce kıydığım marulları 1 çay kaşığı sıvı sumak ekşisi ve 2 yemek kaşığı nar ekşisi ile harmanladım, ekşisi öyle güzel oldu ki  tam kıvamındaydı, limon kullanmamıza bile gerek kalmadı. )

Afiyet olsun


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder