Powered By Blogger

10 Ağustos 2015 Pazartesi

Ajvar sos







Ağustos böceği gibi koca yazı sadece yiyip içip gezerek geçirirsek kışın ne yer ne içeriz sonra 😮 Karınca gibi kenara köşeye bir şeyler koyalım ki yazdan, kışın önümüzden beri gelsin 😉 Sonra allah muhafaza, kış çok çetin geçse pazara markete çıkamasak naparız 😉 Bu felsefeyle  kışa hazırlıklar yapmaya calışırım yıllardır. Ama itiraf ediyorum çok zahmetli işlere girişmiyorum. Bir keresinde tarhana yapmıştım, aman allahım bir hafta uğraştım durdum, sonra bir daha hiç kalkışmadım. Çok zahmetli, yapanların ellerini öperim, emeğe saygımdan pazarlık etmeden aldığım ender ürünlerdendir. En fazla 1 gün süren hazırlıkları tercih ediyorum. Biraz ondan biraz bundan mevsiminde taze taze ne varsa saklamaya çalışıyorum. Tabi saklama koşulları da tartışılıyor bir yandan ne kadar sağlıklı diye ama mevsimsiz yetişeni yemekten sağlıklıdır yine de diye düşünüyorum.
Bu yaz da ucundan kıyısından başlasam derken dün ilk çalışmalarımı tamamladım. Kabak çiçeklerimi zeytinyağlı içle doldurup dondurucuya koydum. Sonra da bu enfes sosu hazırladım en hızlısından, üstelik ilk kez, ama sonuç muhteşem. İlk denemeler genelde çok lezzetli olur ya bu da öyle oldu 😀 Kışa kadar kalır mı bilmiyorum, ilk yarım kavanoz bitmiş bu sabah kahvaltıda :) En çok da patlıcan yemeyen oğlum yemiş, tabi ki içinde patlıcan olduğunu bilmeden 😉😉😉 Unutmadan tarife geçiyorum;)

Malzemeler :
☆ 1 kg patlıcan
☆ 1 kg kırmızı kapya biber
☆ 1 kg domates
☆ 1 orta boy kuru soğan
☆ 6 diş sarımsak
☆ 1 çay bardağı ayçiçek yağı
☆ Yarım çay bardağı zeytinyağı
☆ tuz, toz şeker, pulbiber, karabiber

Yapılışı :
♤ Öncelikle hazırlığa 2 kg patlıcanla başlamıştım. Közleme sonrası soyunca çok çekirdekli olduğunu gördüm, neredeyse yarısını attım. Bu nedenle tarife 1 kg patlıcan yazdım.
♤ Yıkanıp kurulanan patlıcan ve kırmızı biberler közlenir. Yağlı kağıt serili fırın tepsisine dizip kürdanla delikler açtım, 200° fırında alt üst çevirerek 40 dakika kadar pişirdim. Sonra kalın bir poşetin içine koyup ağzını sıkıca bağladım, böylece çok kolay soyuldular.
♤ Büyükçe bir tencerede ayçiçek yağı ısıtılıp, ince doğranmış kuru soğan ve sarımsak eklenir.
♤ Soğanlar altın rengine dönünce küp küp doğranmış domatesler eklenir. (Resim 2)
♤ Bu arada közlenmiş sebzeler elle dokunulabilir ısıya geldiğinde, kabukları soyulur, varsa içindeki çekirdekler çıkarılır, küçük doğranır.
♤ Domatesler suyunu cekene kadar kavrulunca közlenmiş sebzeler, zeytinyağı, 1 tatlı kaşığı tuz, 1 yemek kaşığı toz şeker, 1 yemek kaşığı pulbiber ve 1 tatlı kaşığı toz karabiber eklenir. Baharatları damak tadınıza göre ayarlayabilirsiniz. (Resim 3)
♤ 5 dakika kadar hep birlikte kaynadıktan sonra blender yardımıyla püre haline getirilir.
♤ 10 dakika kadar daha kaynatılır. Bu sırada ağzı mutlaka kapalı kalsın, püre puflayarak dışarı atlıyor yoksa :)
♤ Kışlık saklanacaksa, sos kısık ateşte kaynarken temiz ve kuru kavanoza konup, kaynatılmış temiz ve kuru kapakla kapatılır. Beyaz havlu serili bir zemine ters çevrilerek, kapak aşağıda kalacak şekilde konur. Bu aşamada sos soğurken içindeki hava kapaktan çıkacak, konservelenmiş olacaktır. (Işık nedeniyle resmini çekemedim dün gece, bugün de kaldırmış Hatice abla tuttu diye :( )
♤ Ertesi gün soğuyan kavanozlar kontrol edilerek konservenin tutup tutmadığı anlaşılır. Havluda leke ıslaklık varsa, veya kapağın ortası içe çökmemişse konserve tutmamış demektir, buzdolabına kaldırabilirsiniz. Tutmuş konservelerinizi serin ve kuru bir yerde 1 yıl boyunca saklayabilirsiniz.

Afiyet olsun 😊


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder